La CUP reclama inversions de la Diputació a les carreteres d’accés als nuclis habitats del Pallars

Avui (01/06/2018) hem visitat la zona afectada per la tràgica i espectacular esllavissada, que es va produir el passat 16 d’abril, a la única carretera que dóna accés al municipi de Sant Esteve de la Sarga (Pallars Jussà), la LV-9124, de la qual la Diputació de Lleida n’és la titular.

Dies abans que es produís la desgràcia alguns veïns i veïnes ja havien alertat del mal estat que presentaven les roques de la muntanya, tanmateix l’administració competent no va reaccionar.

És ven sabut el deficient manteniment de molts vials que són l’únic mitjà per arribar a petits pobles habitats de les comarques de muntanya i les conseqüències que aquesta situació comporta pels veïns i veïnes que hi passen més d’una vegada cada dia. Recordem exemples com els de Baiasca, Malmercat, Tornafort, entre molts d’altres. A muntanya, a més, s’hi sumen les condicions climàtiques extremes, fet que actua amplificant el problema. En molts casos, a més, la titularitat d’aquestes carreteres és dels ajuntaments o dels consells comarcals, administracions amb poc pressupost per a poder fer front a les inversions que aquestes requereixen per estan en condicions decents.

Per això, des de la CUP demanem que, d’acord amb el text refós de la Llei de carreteres, en el marc d’elaboració dels Plans Zonals de carreteres i si així ho sol·liciten els ajuntaments afectats, els vials d’accés als nuclis habitats s’incloguin a la xarxa de carreteres locals de  la Diputació i, que alhora, aquesta es comprometi a destinar més recursos per a mantenir en bones condicions les carreteres, perquè els que vivim en aquest territori no ens haguem de jugar la vida per arribar a les nostres llars, per portar la canalla a l’escola o per anar a treballar.

Recordem que el grup de la CUP a la Diputació el passat 26/07/2016 ja vam portar aquest tema al Ple a través d’una moció que sol·licitava el traspàs de la via d’accés als nuclis de Malmercat, Tornafort i Puigforniu, tal com havien reclamat prèviament i per unanimitat l’Ajuntament de Soriguera i el Consell Comarcal del Pallars Sobirà. Però va ser rebutjada amb els vots contraris de CiU (PdCat), PSC i UA (Unitat d’Aran).

Altrament i tal com s’ha fet evident en els darrers anys, és necessària i urgent l’augment de dotació econòmica destinada al manteniment dels camins municipals per part de les administracions competents. En el cas concret de la Diputació de Lleida, el  Pla de Camins del 2017 preveia una quantitat fixa de 5.298€ per ajuntament i de 2.000€ per EMDs, més un import variable de 10€/km2 en el cas d’ajuntaments. Tot i haver-se augmentat la part fixa respecte el 2016 pel què fa als ajuntaments, des de la CUP considerem insuficient el seu import i injustos els criteris de repartiment i, conseqüentment, demanem que es tinguin en compte altres factors com el nombre de nuclis habitats o l’extensió dels municipis alhora d’establir els barems de repartiment econòmic.

La manca d’inversions en serveis bàsics, com les carreteres d’accés als pobles habitats, potencia el desequilibri territorial, un problema de país. Per aconseguir revertir la situació i frenar el despoblament cal millorar les condicions de vida dels habitants d’aquestes comarques de muntanya, fent polítiques que permetin destinar els recursos econòmics necessaris per a, entre moltes altres coses, mantenir i modernitzar les infraestructures existents i també per a construir-ne de noves.